dezvoltare personala

Si tu suferi de scenarita?

Nu credeam ca scenarita exista in dex, dar iata ca exista. Si e definita ca tendinta nejustificata de a vedea in orice actiune sau masura a unui for rodul unei conspiratii oculte.

Dar nu despre sensul din dex vreau sa va vorbesc astazi.

Si tu iti faci scenarii in cap, imaginandu-ti cu sau fara voia ta cum o sa decurga o intalnire, un eveniment, o intamplare?

Poate ai un examen important maine si in ultimele zile ai trecut in registru 15 feluri in care vei esua lamentabil, 5 feluri in care vei lua cu brio si inca niste scenarii, unele demne de filme SF sau telenovele spaniole?

Poate ai o intalnire importanta si ti-ai imaginat deja cum vei face o gafa: versi sau spargi un pahar, il calci pe invitat pe picior, te balbai, ti se da cuvantul si paralizezi, nefiind capabil sa scoti o vorba etc. Sau poate ti-ai imaginat ca vei face o remarca plina de umor sau foarte inteligenta si toti ceilalti vor fi incantati, poate te vor si aplauda?

Eu asta numesc scenarita.

Cum se manifesta scenarita

Atunci cand te gandesti prea mult la un lucru, cand ii acorzi o importanta prea mare, creierul tau este pacalit sa iti furnizeze posibile scenarii. Daca nu opresti valul de scenarii, s-ar putea sa te scufunzi in ele si sa ajungi in ape tulburi, acolo unde lucruri oribile se intampla. In capul tau, desigur.

Ti-ai imaginat vreodata ca ai pierdut pe cineva drag, ca esti la o inmormantare sau ca ai avut un accident de masina? Inseamna ca ai depasit cu mult punctul in are trebuia sa pui stop scenariilor. Dar stiu ca uneori te ia valul, de aia am zis mai sus “cu sau fara voia ta”.

Ti-ai dorit vreodata sa iti dai demisia de la job, dar in urmatoarea secunda ai fost invadat de ganduri: dar daca nu o sa imi gasesc in alta parte, dar daca nu o sa imi mai dea banii de la actualul job, dar daca o sa am o perioada proasta din punct de vedere financiar etc.? Bineinteles, o parte din aceste ganduri sunt logice si rationale, e important sa iei in calcul ce variante ai atunci cand esti pus in fata unei decizii importante. DAR. Dar…foarte multi aluneca pe aceasta panta a gandurilor si intervine scenarita, care iti afiseaza scenarii oribile si, hai sa fim seriosi, aproape imposibile.

Am stat un an de zile la un loc de munca unde aveam o sefa extrem de toxica, desi eu imi doream sa plec dupa a doua luna. De ce? Pentru ca ma intrebam daca o sa imi gasesc un loc de munca la fel de bine platit, daca o sa mai gasesc niste colegi asa misto, cum o sa reusesc sa platesc ratele, ce ma fac daca….?

Cand in sfarsit am plecat, a fost intr-un context foarte conflictual, in care eu am clacat, am lasat-o pe sefa vorbind, i-am intors spatele si am plecat. M-am intors a doua zi, doar ca sa gasesc un e-mail kilometric, in care imi spunea cat de nenorocita sunt si alte minuni.

Cand am plecat, a fost intr-o perioada in care deja de cateva luni aveam stari pronuntate de anxietate si atacuri de panica. Si de ce? Pentru ca de fiecare data cand voiam sa plec, scenarita imi zicea ca o sa sfarsesc rau, ca nu o sa imi gasesc alt job.

Cand am plecat, era cu o saptamana inainte de Craciun. Si mi-am gasit un nou job in 3 zile. Trei zile! Pe 23 decembrie aveam oferta de munca semnata.

Dar ce e de fapt scenarita

E un comportament care te face sa fabulezi, pozitiv sau negativ, asupra unui eveniment care urmeaza sa se intample. In unele fabulatii esti un erou, in altele doar iti imaginezi cu lux de amanunte cum se va desfasura o intalnire viitoare, iar alte fabulatii sunt pur si simplu de cosmar.

Majoritatea acestor fabulatii sunt insotite de emotii puternice, fie ele bune sau rele: fericire, multumire, bucurie, gratitudine, neliniste, teama, furie, panica.

Eu asta numesc scenarita. Si stiu ca nu o folosesc cu sensul pe care cuvantul il are in dex, dar asa imi place mie.

O numesc scenarita, dar ea se numeste anxietate.

Anxietatea este de mai multe feluri si are mai multe manifestari. Una dintre aceste manifestari este sa iti faci scenarii despre un eveniment viitor. Si aici nu ma refer sa te gandesti putin la cum va decurge un examen, o intalnire, un eveniment, ci sa te afunzi in aceste scenarii, sa le traiesti, sa iti provoace emotii.

Scria cineva mai demult pe Facebook despre faptul ca i-a murit o persoana destul de apropiata. Dupa ce a trecut de soc, dupa ce a plans pentru acea pierdere, a cuprins-o gandul ca va pierde, rand pe rand, toate persoanele dragi. Ca nimeni nu e nemuritor, ca toti se vor duce. Si-a imaginat pierderea fiecaruia, a plans si a suferit pentru fiecare in parte.

Cum sa plangi pentru moartea unei persoane care e in viata? se intreba ea, socata. Pai, uite asa.

Asta e un exemplu concret in care fabulatie=scenarita=anxietate.

Anxietatea poate fi descrisa ca o stare afectiva vaga, difuza, de neliniste, de apasare, de tensiune, de ingrijorare, de teama nemotivata, fara un obiect precizat sau disproportionata cu factorii obiectivi care o determina.

Sentimentele dominante sunt de insecuritate, de teama, anticipand abandonul, pedepsirea, producerea unor accidente, a unor nenorociri sau catastraofe. Imaginatia este foarte productiva in scenarii care nu pot fi nici eliminate, nici ignorate.

psychologies.ro

Daca o sa fie rau?

Daca anxietate te face sa te intrebi asta, raspunde-i: Dar daca o sa fie bine?

Asta ar fi un prim “remediu” impotriva anxietatii. Nu e mult, dar e ceva. De fiecare data cand creierul tau pare ca vrea sa te inunde cu scenarii in care se intampla ceva rau, pune stop si gandeste-te ca daca exista o posibilitate ca totul sa mearga rau, exista si o posibilitate ca totul sa mearga bine. Si e o posibilitate reala, probabila, valida.

Nu il lua in seama pe Murphy cu legile lui, e clar ca si el suferea de anxietate.

Un alt remediu este sa faci exercitii de respiratie.

Iata unul: Respiratia patrata este un exercitiu in care trebuie sa stai intins si sa iti imaginezi un patrat. “Mergi” imaginar pe o latura a patratului, in timp ce numeri pana la 5 si inspira. Mergi pe urmatoarea latura, tot 5 secunde si tine-ti respiratia. Urmatoarea latura, 5 secunde, expira. Ultima latura, 5 secunde, tine-ti respiratia. Repeta de cateva ori, dar nu mai mult de 3 minute.

Unele suplimente din plante, mancatul sanatos, un program de somn si sportul, fiecare dintre acestea poate ajuta la diminuarea anxietatii.

Insa cel mai eficient remediu este terapia. Voi reveni cu un alt articol in care sa va povestesc ce este si ce nu este terapia, dar si ce asteptari sa avem de la ea. Nu mai e necesar sa va spun ca nu esti nebun daca mergi la psiholog, doar oamenii foarte limitati pot crede asta, iar eu cred ca cititorii mei sunt oameni destepti.

In cazul in care anxietate afecteaza grav calitatea vietii, vine cu probleme de concentrate, atacuri de panica, depresie sau alte simptome care iti pun in pericol sanatatea si viata, sau daca ai incercat toate celelalte remedii si nu au functionat, este cazul sa mergi la psihiatru.

Nici daca mergi la psihiatru nu inseamna ca esti nebun, doar ca mergi la medic pentru a te ajuta cu o problema de sanatate, atata tot.

Va las mai job un clip util, despre 4 Metode de Imaginatie impotriva anxietatii si depresiei:

O parte din societatea noastra blameaza anxietatea, atacurile de panica si depresia. Unii blameaza psihologii. Altii se comporta ca si cum nimic din astea nu exista, de parca ai putea sa faci un lucru sa dispara, doar pentru ca tu nu crezi in el. Cam ca oamenii care nu credeau in Covid, dar au ajuns la terapie intensiva.

Ideea e alta: cei care blameaza aceste probleme fie sunt destul de necopti, fie insuficient documentati, fie sufera si ei de ele, dar sunt atat de inchisi in propria cochilie incat neaga tot.

Asadar, incearca sa alegi cu grija oamenii cu care vorbesti despre problemele tale. Unii iti iau vulnerabilitatea si o transforma in arma, apoi o indreapta impotriva ta. Dar vei gasi si oameni ok. Vorbeste cu oameni de incredere despre dificultatile pe care le ai. Gaseste oameni care nu sunt toxici, care asculta pentru a intelege si care te pot sustine.

In loc de incheiere, despre generatia anilor ’80-’90-2000

Generatia noastra a fost afectata de comunism, de revolutie, de Chernobyl, fortata sa se maturizeze precoce, responsabilizata fortat, a trecut de la scrisori la email si de la hartia de 2000 lei cu eclipsa la Revolut si bitcoin.

A fost afectata de o pandemie, fortata sa stea in casa, amenintata cu razboiul la granita…sa ma ierte Dumnezeu, dar de piatra sa fi fost si tot capatam niste anxietate. 🙂

One thought on “Si tu suferi de scenarita?

  1. Îmi place această abordare a subiectului. Stoicii și stoicismul presupun, între altele, scenarita negativă pentru a se căli în eventualitatea în care pericolele probabile din mințile lor chiar se vor produce, să nu îi ia nimic prin surprindere, să nu devină anxioși atunci când ceva rău chiar se va întâmpla etc.
    Problema e că dacă faci frecvent scenarii negative în minte chiar îți poți provoca anxietate, depresie, atacuri de panică fără corespondent cu evenimentele prezente din viața personală care pot fi pozitive sau chiar îmbucurătoare. Totuși, apreciez foarte mult atât cât am reușit să citesc despre stoici și stoicism.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s